Endodontinė chirurgija, arba danties šaknies viršūnės rezekcija

Šiais laikais kalbėdami apie burnos ir dantų sveikatą neretai pamąstome: ar verta gydyti ir pergydyti dantį išsivysčius uždegimui. O gal geriau jį išrauti ir įsukti implantą? Juk dantų kanalų gydymas – ilgas ir sudėtingas procesas, o dantį anksčiau ar vėliau vis tiek teks šalinti.

Progresyvūs odontologai vadovaujasi nuostata, kad savas dantis yra geriau nei implantas, tad jei yra bent mažiausia galimybė jį išsaugoti, verta tai padaryti.

Suteikti dančiui antrą gyvenimą kartais galima net nekeičiant restauracijos: uždegimo židinį pašalinant chirurginiu būdu, o išvalytą kanalo viršūnę užplombuojant specialia biokeramine    (drėgmėje kietėjančia ir kaulinio audinio atsistatymą skatinančia) medžiaga. Tai vadinama danties šaknies viršūnės chirurgija (apeksorezekcija, apikochirurgija). Šios procedūros imasi ne kiekvienas endodontologas, nes jai atlikti reikia ne tik didelės patirties bei kruopštumo, bet ir tinkamų instrumentų: dentalinio mikroskopo, ultragarsinių šaknies viršūnės preparavimo instrumentų, rodžiu dengtų mikroskopinių veidrodėlių, kūginio pluošto kompiuterinės tomografijos (3D), inovatyvių medžiagų ir t.t.

Šita procedūra yra atliekama nepavykus endodontiniam pergydymui, kai probleminės vietos per šaknies kanalą pasiekti neįmanoma. Būna, kad šaknies kanale lieka infekcija arba ji išplinta į aplinkinius audinius per viršūnės angą, kartais šaknies viršūnėje susiformuoja cista. Priėjimą prie šaknų kanalų gali apsunkinti metalo ar cirkonio oksido keramikos kaiščiai, kartais – natūralūs šaknies kanalo vingiai. Tokiu atveju tenka prieiti prie danties iš kitos pusės ir chirurginiu būdu pašalinti šaknies viršūnės dalį su infekcijos židiniu, o atsivėrusius kanalus – išvalyti ir užplombuoti. Po šios procedūros nereikia keisti esamo vainiko, naudoti naujų užklotų ir plombų.

Esant šaknies viršūnės patologijai, dažnai tenka rinktis, ar atlikti endodontinį pergydymą, ar šaknies viršūnės rezekciją. Savo praktikoje, jei tik įmanoma, visuomet renkamės konservatyvesnį, neoperacinį, metodą. Operaciją siūlome tik tuomet, kai pergydyti kanalą įprastai nėra galimybių

DUK (dažniausiai užduodami klausimai)

Ar tiesa, kad endodontinė chirurgija dažniausiai būna nesėkminga, todėl geriau iškart išrauti dantį ir įsukti implantą?

Netiesa. Endochirurgijos sėkmė siekia 92-95 proc. Prasti rezultatai buvo stebimi, kuomet nebuvo naudojamas dentalinis mikroskopas, šaknies kanalas buvo preparuojamas grąžtais, o ne šiuolaikiniais ultragarsiniais antgaliais, ir plombuojamas amalgama (sidabro plomba), o ne biokeraminėmis medžiagomis.

Kas tai per procedūra?

Nepavykus endodontiniam gydymui ar pergydymui dėl lūžusio instrumento, kanalų užkimšimo, laipto sukūrimo, infekcija gali likti šaknies galiuke, kurį sunku pasiekti. Tokiu atveju, norint išsaugoti dantį, galima pašalinti šaknies galiuką, tą vietą užplombuoti ir išsaugoti dantį.

Ar operacijos metu pašalinus dalį šaknies viršūnės, dantis nepradės ilgainiui klibėti, nes yra susilpnintas?

Operacijos metu nupjauname apie 3 mm šaknies viršūnės. Vienam dančiui tai gali būti didelė netektis, kitam – ne. Todėl visuomet planuodami gydymą įvertiname vainiko ir šaknies ilgio santykį, danties paslankumą ir dantį supančių audinių (periodonto) būklę. Jei matome, kad šaknies viršūnės rezekcija kelia minėtų rizikų, jos nesiūlome.

Operacija atrodo gana rimta. Ar ji labai skausminga? Ar ilgas gijimo periodas?

Operacija atliekama su vietiniu nuskausminimu, todėl nėra skausminga. Jeigu laikysitės gydytojo nurodymų (operuotą plotą šaldysite, nevartosite karštų gėrimų ir maisto) ir paskyrimų (laiku išgersite paskirtus vaistus), greičiausiai operuota vieta neištins ir neskaudės.

Siūlės išimamos po 7 ar 10 dienų. Po operacijos reikalinga apžiūra – siūlių išėmimo metu, praėjus trims, šešiems ir dvylikai mėnesių. Dažniausiai visišką kaulinio audinio atsistatymą stebime po šešių mėnesių, nors gali prireikti ir daugiau laiko. Tai priklauso nuo defekto dydžio ir organizmo regeneracinių savybių.

Ar man skaudės po procedūros?

Kurį laiką gali būti juntamas maudimas, gali prireikti nuskausminamųjų vaistų. Gydytojas jus išsamiai instruktuos, kaip elgtis ir kaip sumažinti nemalonius pojūčius po procedūros.

Ar pakis danties estetinė išvaizda?

Dantis liks toks pats. Dirbame tik dantų šaknų viršūnės srityje.

Kodėl kartais endochirurgijos metu vis tiek tenka išrauti dantį?

Kartais operacijos metu, nupjovus šaknies viršūnę ir uždažius specialiais dažais, paaiškėja, kad šaknis yra vertikaliai skilusi, tuomet belieka tik išrauti operuojamą dantį.

Ar galima išvalyti infekcijos židinį nenupjaunat, nesutrumpinant šaknies viršūnės?

Nupjauti apie 3 mm šaknies viršūnės yra būtina, kadangi šioje dalyje gausu kanalo atšakų ir išsišakojimų, kuriuose knibžda infekcija. Trys milimetrai viršūnės yra kritiškiausi, šią dalį pašalinus žymiai sumažėja infekcijos atkryčio pavojus.

Gal nupjovus šaknies viršūnę, galima neplombuoti šaknies kanalo, jei nuotraukoje jis atrodo gerai užplombuotas?

Paprastai, nupjovę šaknį, kanalus valome ir iš naujo plombuojame biokeraminėmis medžiagomis. Kad ir kaip gerai užplombuotas atrodo kanalas rentgeno nuotraukoje, tai nereiškia, kad jis yra hermetiškas. Tarp užpildo ir kanalo sienos gali likti mikrobų sankaupų, kurios gali sukelti infekcijos židinio atsinaujinimą. Būtų tikrai gaila, jei tai paverstų niekais sėkmingai pavykusios sudėtingos operacijos rezultatus.

Kartais, priklausomai nuo oro, jaučiu dilgčiojant dantį, kuris yra negyvas ir su gražiu vainiku, o gydytojas rentgeno nuotraukoje nieko nemato. Ar reikėtų sunerimti?

Paprastos rentgeno nuotraukos yra plokštuminio vaizdo ir vienas kanalas gali užstoti kitą, todėl nesimato viso vaizdo. Deja, bet tokie simptomai liudija apie esamą infekciją, kurią leidžia pamatyti tik 3D diagnostika. Jei vainikas yra gražus ir hermetiškas, tokiu atveju gali padėti šaknies viršūnės rezekcija.

Kodėl šios procedūros nepasiūlo mano odontologas?

Norint kokybiškai atlikti apekso rezekcijos procedūrą, reikia ir įgūdžių, ir specialios įrangos: tam pritaikytų mažų veidrodėlių, dažų, plombavimo instrumentų, ultragarsinių peiliukų. Ir, žinoma, – mikroskopo. Juk dirbti tenka kelių milimetrų plotelyje.

Paslaugų kainos